Historien om Knøttejet

Historien om Knøttejet.

Av Jørn Ivar Liseth

 

Hele historien startet etter at jeg kom hjem fra VM i USA i 2008. Da forstod jeg at vi må begynne med jetski i tidlig alder.

Etter å ha spist middag og diskutert motorer i USA i 2 uker uten å få et eneste vettig svar på hvordan dette kunne gjøres tok jeg saken i egne hender.

Regelverket den gang var mask 10 knop og maks 10 hk så det måtte jeg forholde meg til.

Spørsmålet om jeg kunne putte en påhengsmotor på 9,9 hk i en jetski kunne ingen svare på.

 

Når jeg kom hjem fra USA fant jeg frem en gammel Yamaha 650ccm hentet min far sin gamle Suzuki 9,9 hk påhengsmotor, lukket garasjen og begynte å fundere.

Heldigvis skrev jeg ikke ned antall timer, men etter mange timer ble resultatet ferdig.

Her ser du prosjektet 9,9 hk startet i oktober 2008 og ble testkjørt juni 2009 av Oliver Liseth 6 år:

http://www.youtube.com/watch?v=i_V2-B_u1fo

 

Jeg hadde denne Jetski 9,9 hk med meg på under Nordisk Mesterskap i Store Lungegårdsvann i 2009 hvor utøvere som Sondre Liseth, Oliver Liseth, Viljar Berntsen, Ulrik Berntsen m.f. fikk være med på tidenes første Knøttejetoppvisning.

 

Knøttejet ble en stor suksess og etterspørselen ble stor etter denne oppvisningen, jeg forstod fort at det ble for mye styr å produsere 9,9 hk jetter + at 9,9 knop ble litt i sakteste laget.

 

Vi opprettet en arbeidsgruppe og jeg fikk med meg Helge Andersen, Lars Magne Drange og Ivar Hjermann for å se på muligheten til lavere aldergrense. Etter å ha studert alle lover og regler klarte vi å få tilpasset aldersgrensen. Knøttejet 7 – 9 år ble navnet på denne Vannjetklassen.

Både foreldre og barn blir pålagt å gå aktivitetslederkurs og lisenskurs i Vannjet.

Farten skulle være maks 19 knop og med denne farten så planer jetten akkurat.

 

Så begynte eksperimenteringen igjen, hvordan få et original jetski til å gå så sakte. Igjen lite hjelp å få fra de som liksom skulle ha greie på det så vi tok saken i egne hender, igjen. Den første motoren som fungerte hadde en justerbar MSD tenning som presset turtallet ned. På denne måten klarte vi å oppnå 19 knop. Dette fungerte tilsynelatende greit og første offisielle Knøttejettrening ser du her:

http://www.youtube.com/watch?v=TjGHc9n9rzA

Men tenningen kostet alt for mye og vi begynte å se oss om etter andre løsninger. Etter å ha laget en prototype med et trestykke puttet inn i eksosen og boret fire hull i den, ble den berømmelige «pluggen» til.

Nå produseres pluggen i aluminium og med nøyaktig samme størrelse på hullene. På denne måten kan man bruke en hvilken som helst jetski og farten reduseres til 19 knop.

 

Nå er klassen Knøttejet blitt et fast innsalg på alle jetskiarrangementer i Norge. På Hjellestad trenger Knøttene 2 ganger i uken i sommerhalvåret.