Verdenscup i vannjet

Stian Schjetlein (22) har i helgen vært i Milano og kjørt en VM runde (verdenscup) i vannjet. I Verdenscupen er det en del spesielle regler i forhold til kvalifisering. Det finnes om lag 15 utøvere som har en kontrakt med det internasjonale forbundet som blant annet gjør at de ikke trenger å kvalifisere seg på hvert enkelt race. Ettersom Schjetlein ikke kjører hele verdenscupen i år har han heller ingen slik kontrakt og må dermed kjøre kvalifisering dagen før konkurransen for å få være med.

 

Tekst: Stian Schjetlein Foto: Aquabike.net / UIM, (Union Internationale Motonautica).

bilde 3  bilde 1

Kvalifiseringen går ut på førerne får 30 minutter på å sette en best mulig rundetid. (på lik linje med Formula 1). Utøverne med best rundetid kvalifiserer til selve konkurransen.

Konkurransen i Milano hadde rekordmange påmeldte utøvere med hele 42 utøvere. Av disse 42 utøverne var 17 kontrakterte og det var dermed 25 førere som måtte kjempe om 13 finaleplasser sammen med de kontrakterte førerne.

Stian lå rundt 6. Plass gjennom hele tidskvalifiseringen, men med bare to minutter igjen satte Stian en kanonrunde og hoppet opp på 2. Plass og var dermed sikret plass i finalen.

Finalen besto av to heat hvor sammenlagt poengsum fra de to heatene avgjorde hvem som vant.

I en vanlige vannjet konkurranser er det maksimalt tillatt med 20 utøvere i et heat, men i VM tillot de altså 30 utøvere å starte samtidig på linje. Dette er sannsynligvis det største startfeltet noen sinne.

I det første heatet hadde Schjetlein en formidabel start og klarte å komme helt opp på en 7. Plass.

–   Med 30 førere ble kjøreforholdene på vannet helt ekstreme og det var det mest krevende løpet jeg noen gang har kjørt, forteller Schjetlein.

I løpet av det første heatet gikk ”tilten” til Stian i stykker. Tilt er noe som brukes i starten for å styre vannstrålen fra vannjeten litt lenger ned i vannet enn normalt for å unngå å hoppe ut av vannet i starten. Maskinen som Schjetlein kjører på gjør 0-100 på ca. 2,8 sekunder og det er dermed mye som skal til for å holde maskinen i vannet. Uten denne tilten hadde Schjetlein store problemer i starten på det andre finaleheatet og hoppet dermed ut fra start. Likevel klarte han å komme ut som nummer 11.

Etter å ha kjørte forbi to utøvere tidligere i løpet avsluttet Stian med en frekk innersving helt på slutten av den aller siste runden og kom seg dermed opp på en kjempe god 8. Plass.

Med en 7. Og en 8. Plass i finaleheatene kan Schjetlein se seg godt fornøyd med en 7. Plass sammenlagt.

– Det er bare de 15 beste førerne som får poeng til cupen, så målet vårt var jo å ta poeng i dette racet, selv om vi ikke skal kjøre hele cupen. Vi hadde egentlig vært fornøyd med en topp 15 plassering, så en 7. Plass er langt over forventningene. – Forteller en fornøyd far, Ivar Schjetlein.

bilde 2