En liten oppdatering etter første dag i Pont a Mousson

Dagen har vært preget av en del forsinkelser da de fikk problemer med en del av banen. Siste heat var ferdig kl. 20.15!

Tekst og foto: Robert Andersen

bilde

I Stock var det 38 startende, og kvalifisering. Kvalifiseringen foregikk på følgende måte: to heat med 19 førere. Først ble de vist banen, så fikk de kjøre noen runder for å varme opp, og når race director viste grønt flagg begynte de å ta rundetider. Alle rundetider ble notert og kom automatisk opp på en skjerm slik at vi kunne følge med på hvordan de lå an. Dette formidlet vi til førerene med et skilt omtrent som på skøyter. Slik at når Daniel hadde kjørt noen runder, og lå på tredje plass og i praksis var klar for A finalen, sto Kevin i vannet og holdt opp et skilt som det sto » Relax, Stopp».

bilde(5)

De 16 beste tidene gikk rett til A-finalen og resten måtte til LCQ. 2 av 22 i LCQ gikk til a finalen resten til B-finalen. Stian kjørte svært bra i kvalifiseringen og hadde nest beste tid av alle med en Lite jet. Daniel var nr. 5. Jonna Borgstrøm kvalifiserte seg ved å vinne LCQ etter strålende kjøring.
I moto 1 ble Daniel nr.2 og Stian nr. 5.
I Promotion (Limited) kom Daniel på 6. plass etter å ha kjørt seg opp etter en svak start.
Stian kjørte bra i GP og kom inn på 7. plass i et sterkt felt. I dette heatet leverte hjemmehåpet Poret en maktdemonstrasjon av dimensjoner og vant over en halv runde foran Valentin og Kevin.
Vi har nok vært på bedre arrangement, men banen er tett og god, og har lange splitter. Og når heatene i tillegg varer i 15 minutter, er det gode muligheter for å kjøre seg opp mange plasser hvis en er uheldig i starten.
Her i Frankrike gjør de alt på sin måte, det så vi også i kvalifiseringen. Teknisk kontroll etter første heat i Stock bestod i å veie jettene i en heisekran:-)

bilde(2)

Alt i alt en slitsom men flott dag.